10x gezond tussendoortje onder de 100 calorieën

Geschreven op mrt 29, 2017 in Productkennis | 2 reacties

Elke dag kunnen we zo’n 300-400 calorieën per dag besteden aan extra’s. Iets lekkers. Deze extra’s kun je nemen als je basisvoeding niet teveel uit de ban springt en dus bestaat (de naam zegt het al:) uit basisproducten. De basis levert je namelijk alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Extra’s leveren je vooral loze calorieën en suiker, althans als je kiest voor snoepjes en chocola. Deze 10 tussendoortjes leveren je naast weinig calorieën ook nog eens veel gezondheid!

10x gezond tussendoortje onder de 100 calorieën

Een van de 10 gezonde tussendoortjes onder de 100 calorieën: kwark met fruit


1.    Fruit
Alle soorten fruit blijven onder de 100 kcal als je onder de 100 gram blijft (ja, ook bananen en druiven). Fruit levert je vezels, vitamines en vocht op. Tjakka!

 2.    Wortel & humus
Neem 50 gram wortels en 25 gram humus. Lekker dippen voor de hartige trek.

 3.    Gedroogd fruit
Neem bijvoorbeeld 2 dadels en 1 vijg en je bent verzekerd van een flinke portie vezels en mineralen!

 4.    Noten
Noten zijn tricky als het gaat om calorieën, dus houdt het bij 15 gram als je onder de 100 kcal wil blijven. Alle soorten noten zijn welkom, behalve de gezouten. Tip: leeg een zakje noten naar keuze op een bakplaat met bakpapier en rooster ze in de oven voor 10-15 minuten op 180 graden. Smullen maar!

 5.    Ei
Neem een gekookt ei met wat peper en zout. Zo uit het vuistje. Omdat eiwitten goed vullen, is je honger wel weer even gestild.

 6.    Kwark & bessen
Neem 150 gram magere kwark. Lekker met 50 gram bosbessen of rode bessen. Wist je dat alle soorten bessen weinig (fruit)suikers bevatten en je maaltijden flink kunnen upgraden zonder nadelige extra calorieën.

 7.    Pure chocolade
Hoe hoger het cacaopercentage, hoe beter. Neem 2 blokjes om onder de 100 kcal te blijven. Pas op met Tony’s, deze ongelijke stukken zitten gauw boven de 100 kcal.

 8.    Popcorn
DIY: neem 25 gram pofmaïs en pof ze in een pan met 1 el olie. Een heerlijke spannende variant maak je door na het poffen wat balsamicoazijn, sojasaus en edegistvlokken (of zout) toe te voegen.

 9.    Rijstwafel & notenpasta
Neem geen super-super rijstwafel, maar een gewone doorsnee. Besmeer ‘m met een lekkere notenpasta of ordinaire Calvé pindakaas.

10. Avocado
Een avocado is een flinke caloriebom, dus bij ¼ avocado zit je al aan je taks. Zout en peper erop en lepelen maar!

Share via email

2 Reacties

  1. Vera
    30 maart 2017

    Supermooie foto met die aarbeitjes.
    En dank voor deze tips!

    Reageer
    • Marion Verhagen
      30 maart 2017

      Zal het in gedachten houden als ik weer snaaizin heb.

      Kus Mama

      Reageer

Geef een reactie op Marion Verhagen

Annuleer