Knapperige zadencrackers

Geschreven op feb 8, 2017 in Gezonde recepten | Geen reacties

Lekkere knapperige zadencrackers wil ik elke dag wel! Maar dan maak ik ze wel liever zelf, zodat ik weet wat erin gaat.

IMG_9183 IMG_9185 IMG_9186Deze knapperige zadencrackers kunnen niet puurder. Er gaan enkel pitten, zaden, water en zout in! Heerlijk puur crackertje voor een snack tussendoor of bij een soepje met een laagje hummus. Deze crackers zijn laag in koolhydraten en leveren per stuk flink wat vezels. Geïnspireerd door recept van Bite. Aan de slag!

Ingrediënten (voor 30 crackertjes)
– 60 gram zonnebloempitten
– 60 gram pompoenpitten
– 60 gram chiazaad
– 30 gram (heel) lijnzaad
– 30 gram sesamzaad
– 0,5 theelepel zout
– 250 ml water

Doen
1. Zet de oven op 170 graden. Bedek een bakplaat met bakpapier en vet licht in met wat olie.
2. Meng alle pitten en zaden in een ruime mengkom. Voeg vervolgens het zout toe en mix kort. Hierna het water erbij schenken en een kwartiertje laten staan. Hierna is het een smeuïge massa geworden.
3. Smeer de massa nu dun (4 mm) uit over de bakplaat en bak 30 minuten in het midden van de oven.
4. Haal de bakplaat er tussentijds uit en snijd in vierkante crackertjes (vergeet je deze stap, dan heb je straks een hele grote cracker). Zet terug in de oven voor 20-30 minuten totdat ze goudbruin en krokant zijn.
5. Laat de crackers afkoelen en bewaar ze in een luchtdichte trommel.

Variatie
– Voeg wat kruiden, zoals rozemarijn toe voor een hartige variant.
– Voeg kaneel of vanille toe voor een zoet crackertje!
– Varieer met andere zaden, zoals maan- en hennepzaad.

Voedingswaarde per stuk
45 kcal / 3,5 g vet / 1,7 g eiwit / 0,6 g koolhydraten / 1,4 g vezels / <0,1 g zout

Laat een reactie achter