Zwitserse rösti

Geschreven op nov 16, 2016 in Gezonde recepten | Geen reacties

Toen ik alweer een paar maanden terug -augustus ’16- aan het wwoof’en was in Homberg, Zwitserland, leerde ik deze simpele rösti maken. Een echt originele Zwitserse rösti.

Nu de temperaturen in Nederland weer langzaam aan het zakken zijn en de dagen korter worden, is dit een heerlijk verwarmend gerecht voor de donkere dagen. Let op: het is handig als je aardappelen over hebt van de vorige dag. Je gebruikt namelijk gekookte, afgekoelde aardappelen.

image

Wat heb je nodig voor deze grote rösti voor ruim 4 personen?

Ingrediënten:
– 1 kg gekookte, afgekoelde aardappelen (liefst vastkokend, en bij voorkeur de aardappelen in zijn geheel koken met schil)
– nootmuskaat
– zout (tip: JOZO Bewust)
– zwarte peper
– kokosolie (liefst ontgeurd)

Bereiding:
Rasp alle aardappelen met een grove rasp boven een grote kom. De schil (als die er nog omheen zat) blijft dan als vanzelf hangen in de rasp, dat is goed. Voeg dan flink wat zout toe (1-2 theelepels minimaal), een flinke snuf nootmuskaat en versgemalen zwarte peper. Roer alles even om. Dan het allerbelangrijkste: neem een grote koekenpan met een goeie antiaanbaklaag. Verhit hierin een eetlepel kokosolie en laat kneiterheet worden. De olie moet gaan blakeren! Dan stort je de geraspte aardappelen erin (dit maakt een hard sissend geluid) en begin je met een spatel of grote lepel de boel goed aan te drukken, niet voorzichtig zijn. Wip de randen van de rösti een beetje omhoog, zodat de randen niet direct de hete pan raken (en snel verbranden). Bak deze zijde 10 minuten zonder deksel, en zonder nog aan te raken. Zet het vuur wel iets lager nu. Draai de rösti om, voeg wat nieuwe kokosolie toe (en laat weer kneiterheet worden) en bak ook deze zijde weer 10 minuten.

Wij aten dit met gebakken eieren en salade vooraf, maar het is ook lekker om die te vervangen door gekookte broccoli.

“En Guete mitenand!”

image

Laat een reactie achter