Tips tijdens de 40dagentijd

Geschreven op feb 9, 2016 in Gezondheid | 2 reacties

Nog een aantal tips tijdens de 40dagentijd, want een goede start is het halve werk!

1. Plan je jokers Niets is zo vervelend als een feestje van je beste vrienden en je komt erachter dat je al je jokers al hebt verbruikt. Choose wisely! Pak je agenda erbij, kijk welke gelegenheden er langs gaan komen en kies voor welke je een joker wil inzetten. Je zult niet met alles mee kunnen doen, dat is juist part of the deal.

2. Zoek afleiding Je denkt nu vast: aaoh, dat vasten is echt te simpel. Gewoon gezond eten! Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat 40 dagen lang is. Dus maak vooral een lijstje met dingen die je kunt gaan doen op het moment dat je trek hebt of uit pure frustratie die zak chips uit de supermarkt meegrist. Een aantal bruikbare afleidingsmanoeuvres:

  • Een bad nemen
  • Begin de komende tijd aan een goed boek en neem vaker de tijd een paar bladzijdes te lezen
  • Je tanden poetsen (of flossen)
  • De ramen lappen
  • Je nagels lakken
  • Een voetenbadje nemen
  • Dansen door de huiskamer
  • De kamer stofzuigen
  • Oud papier of lege flessen wegbrengen
  • Een blokje om (met muziek in je oren)
  • Sporten
  • Meditatie oefening of yoga
  • Een kop thee zetten

Kortom, leid die geest af van je snaaigedachten! En bovendien, als je merkt dat je gevoelens ervaart als verdriet, boosheid, eenzaamheid, frustratie of verveling. Laat het er maar lekker zijn. Accepteer en probeer niet te oordelen. Gevoelens trekken weg zodra er even aandacht voor ze is.

3. Gerechten plannen Een mede-vaster heeft het wel heel slim aangepakt. Zij maakte voor zichzelf een heel overzicht van wat zij allemaal kan eten tijdens ontbijt, lunch en diner. Ze plukte alle gezonde maaltijden van Voed jezelf en heeft daar een verdraaid fijn overzicht van gemaakt:

IMG_5511

4. Ga om met medevasters!
Ons streven is natuurlijk dat heel Nederland ooit mee doet, maar ja, tot die tijd zul je het moeten doen met een handvol. Zoek elkaar op, steun elkaar en ontwijk de niet-vasters. Of sta gewoon stevig in je schoenen als je zegt: nee bedankt, ik ben aan het vasten.

Hier een gemakkelijk overzichtje per eetmoment, met de links naar de recepten:

Ontbijt

Koningin der havermoutpap
Noterig ontbijtje
Bananenpannenkoek
Chiapudding
Overnight barley
Glutevrije granola
Romige smoothie

Lunch
Tonijntaart
Eggbake
Sunny salad
Powerlunch met rijstwafels
Omelet

Diner
Zalm met linzen
Gekookte spelt met groente en vis
Knolselderijsoep met champignons
Lauwwarme quinoa salade
Pikante zalm met snijbonen
Witte bonenschotel

Tussendoortjes
Bananenbrood
Super thee

Sommige gerechten zijn wat magertjes om enkel mee te dineren, zoals bijvoorbeeld de knolselderijsoep. Eet er dan wat goed brood bij of iets anders naar keuze. Verder kun je ontbijt en lunch ook vaak wisselen; heb je liever hartig in de morgen dan eet je de omelet ‘s ochtends. Mogelijkheden genoeg. Nou, genoeg bagage om mee aan de slag te gaan volgens mij! Nu is de zet aan jullie. Succes!

Share via email

2 Reacties

  1. vera
    18 februari 2015

    Dank dank dank! Hier kan ik wat mee!

    Reageer

Laat een reactie achter