Welke chocola is gezond?

Geschreven op sep 10, 2014 in Productkennis | Geen reacties

Eigenlijk heb ik nooit precies begrepen waarom we chocola en chocolade door elkaar gebruiken voor dezelfde lekkernij. Wat ik wel weet is dat er grote verschillen zijn tussen verschillende soorten chocola. De een is wit en de ander bruin, ja (chocola)duh! Nee, ook qua voedingswaarde zitten er grote verschillen en daar ga ik nu natuurlijk iets over schrijven.

white-chocolate-380702_1280

Je zou kunnen denken, lekker belangrijk. Als ik chocola eet, dan eet ik dat omdat ik geniet van een stukje chocola en hoef ik helemaal niet te weten wat erin zit. Of het nou goed of slecht is. Ik bedoel, waar hebben we het nu eenmaal over? Alsof je chocola zou eten omdat het gezond voor je is. Goed argument, dan ga je sowieso door voor de koelkast en heb je begrepen waar de grens van gezondheid en genieten elkaar kruist. Ikzelf hoor helaas niet bij deze laatstgenoemde groep en wil graag dat alles wat ik in mijn mond stop zich op zijn minst manifesteert in enkele (zwak-onderbouwde) gezondheidseffecten. Zo geniet ik nog meer van voeding.

Pure chocola moeten we toch ineens allemaal gaan eten volgens onze Kris? Weet jij het verschil tussen pure en melkchocolade? In calorieën verschillen deze twee niet veel van elkaar. Ook bevatten ze allebei evenveel vet en het aandeel verzadigde (‘minder gezonde’) vetten is even groot. Wat maakt pure chocolade dan gezonder*?

In pure chocolade zit minder suiker, minder natrium (een van de veroorzakers van hoge bloeddruk) en méér flavonoïden dan in melkchocolade. Flavonoïden vallen onder de polyfenolen (dat zijn dan weer bio-actieve stoffen die voorkomen in eetbare planten) en geven kleur aan planten. Diezelfde flavonoïden werken als antioxidant en antioxidanten hebben een beschermde werking op onze lichaamscellen. Een kiwi ook. Echter, eet jij ooit een kiwi als je zin hebt in chocola?

Mocht je zijn afgehaakt bij de anti-oxi-flavonoïden, denk dan maar eens aan het appeltje dat bruin kleurt zonder schil (zuurstof = oxidatie) en met een drupje citroensap (vitamine C = antioxidant) niet meer. Verder, om het nog iets ingewikkelder te maken, worden de gezondheidseffecten die aan flavonoïden worden toegeschreven nog lang niet 100% onderbouwd. Doe maar eens onderzoek naar zo’n klein stofje.

Daarnaast bestaat er veel verschil tussen puur en puur. Dezelfde Kris als eerder genoemd, legt uit dat chocola met minimaal 70% cacao onder de echte pure rakkers valt. De anderen doen mee voor spek en bonen. Om over witte chocola al helemaal niet te spreken, de bleekscheet.

De conclusie is dat pure chocola (minimaal 70% cacao) gezonder is dan zijn lichtbruine soortgenoot, maar dat fruit nog altijd gezonder is. Ik zou dus kunnen adviseren om de eerstvolgende keer dat je hunkert naar chocola een kiwi te eten. Liever zeg ik, wat voor chocolade je ook eet, dat je ervan geniet. Bewust. Zodat je je niet overeet aan schuldgevoel, maar jezelf hebt gevoed met een stukje puur genot.

*’gezond’ is een onmogelijke term.

Share via email

Laat een reactie achter