Optimel gezonde keuze?

Geschreven op apr 30, 2014 in Productkennis | 2 reacties

Een nieuwe blog in de categorie Productkennis op verzoek van atleet Valentine Kortbeek. Zij gaf als reden:

“Ik was laatst in de verleiding om de Griekse Stijl van Optimel te kopen, maar heb het uiteindelijk niet gedaan en toch maar weer voor de magere kwark gegaan. Terwijl het er wel heel lekker uit zag! Ik denk dat er vaak meer mensen zijn die in deze verleiding komen, misschien kun je een review geven over kwark, yoghurt types van AH, Optimel en Alpro Soya?”

IMG_3918

Magere Milde Kwark Jumbo

IMG_3919

Griekse Yoghurt 0% vet

 

 

 

 

 

 

 

Altijd weer die saaie kwark…
Als sporter word je niet voor niks aan de magere kwark (naturel) gezet. Magere kwark bevat het hoogste gehalte aan eiwit in vergelijking tot volle kwark of bijvoorbeeld magere vruchtenkwark. Griekse Yoghurt is de enige krachtpatser die (iets) meer eiwit bevat dan magere kwark. Maar waarom nou steeds dat gehamer op eiwitten? Omdat eiwitten belangrijk zijn voor herstel, opbouw en de aanmaak van spieren (onder andere) en dat is cruciaal voor (top)sporters. Zie tabel hieronder voor meer vergelijkingsmateriaal tussen verschillende soorten yoghurt en kwark.

kwarksoorten

Per portie van 150 gram.

De nadelen op een rijtje
Wijk je af van je magere kwark (of Griekse Yoghurt 0% vet) dan zijn er een aantal nadelen te benoemen. Ik noem de belangrijkste.

  • Alle andere soorten bevatten minder eiwit.
  • 0% suiker types (zoals Optimel) bevatten kunstmatige zoetstoffen (zoals aspartaam).
  • Sojaproducten zijn (bijna altijd) gezoet met suiker.
  • “Normale” magere zuivel met een smaakje (zoals magere vruchtenkwark) bevat veel extra suiker. De term ‘mager’ slaat terug op het vetgehalte en niet op de hoeveelheid suiker.

Top 6
Ik geef hieronder de top 6 weer van de besproken soorten yoghurt en kwark, zodat jij straks in de winkel een weloverwogen keuze kunt maken. De criteria die ik hierbij hanteer zijn: hoog gehalte aan eiwit, geen toegevoegde suikers en geen toevoeging van kunstmatige zoetstoffen. Hoe lager je in het rijtje komt, des te minder eiwit en juist meer suiker en zoetstoffen:
1. Griekse Yoghurt 0% vet (naturel)
2. Magere kwark (naturel)
3. Volle kwark (naturel)
4. Alpro Soya yoghurt (naturel)
5. Magere vruchtenkwark
6. Optimel kwark (en aanverwante huismerken)

Dus
Kom je nou weer eens in de verleiding om af te wijken van je magere kwark. Doe dat dan lekker niet. Wel kan het lonen om eens over te stappen naar een ander merk kwark, omdat het eiwitgehalte van verschillende merken behoorlijk uiteen kan lopen. Of, als je net als Valentine de Griekse Stijl van Optimel er zo aantrekkelijk uit vindt zien: pak je staafmixer, pureer een passievrucht, een halve mango en een pruim en vul om en om een laagje fruitpuree met een laagje Griekse Yoghurt 0% vet en voilá: je eigen rommelvrije, eiwitrijke, suikervrije “Griekse Stijl” is klaar!

Voed jezelf met echte voeding.

IMG_4061

Ook lekker met geroosterde pompoenpitten, zoals je hier ziet.

2 Reacties

  1. Lenie Waasdorp
    6 mei 2014

    Goed artikel complimenten ik ben al jaren aan de griekse yoghurt en in de zomer eet ik het met vers rood fruit zoals aardbeien frambozen zwarte bessen bramen en in de winter als het fruit te prijzig is met honing en noten het is dan wel rijk aan calorieën maar ik vind het super gezond en lekker en voel mij er erg goed bij.

    Reageer
    • Teuni Verhagen
      14 mei 2014

      Hoi Lenie, dank je! Noten toevoegen kan je ontbijt zelfs volwaardiger maken. Ieder mens heeft gezonde vetten nodig, en omdat we geneigd zijn alles mager en light te eten, krijgen we die gezonde vetten amper nog binnen. Dus lekker wat noten erover strooien! Calorieën zijn niet altijd een maatstaf. Groetjes Teuni

      Reageer

Laat een reactie achter