Lauwwarme quinoa salade

Geschreven op apr 4, 2014 in Gezonde recepten | 2 reacties

Nu ik in mijn vastenperiode zit, informeren mensen vooraf aan een etentje wel eens wat ik wel of juist niet wil eten. Zo ook vorige week donderdag. Nou daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt en vertelde de kok dat ik liever geen pasta, roomsauzen, vette jus en vlees eet. Dat verzoek werd direct ingewilligd en toevallig besloot de kok zelf om te koken mét: quinoa.

Lauwwarme quinoa salade

Quinoa (spreek uit als ‘kienwaa’) is een hit van heb ik me jou daar. Het is er in allerlei soorten kleuren en dit pseudograan komt van origine uit Zuid-Amerika en betekent ook wel ‘moedergraan’ of ‘supergraan’. Quinoa heeft een hele mooie voedingswaarde en daarom is er het etiket ‘superfood’ opgeplakt. Als je quinoa bijvoorbeeld vergelijkt met zilvervliesrijst dan bevat quinoa het dubbele aan eiwitten, ongeveer het drievoudige aan gezonde vetten en behoorlijk wat meer mineralen en spoorelementen (zoals kalium, calcium, ijzer en zink). Tevens is quinoa glutenvrij, waardoor ook mensen met coeliakie er heerlijk van kunnen genieten. Al met al is het daarom wel te begrijpen dat we massaal aan de quinoa zijn gegaan. Helaas heeft dit wel een keerzijde, want door de grote vraag is quinoa slecht leverbaar en zijn de vraagprijzen omhoog geschoten. De boeren maken ondertussen de overstap van biologische naar conventionele teelt, zodat ze een hogere opbrengst kunnen genereren. Dat is dus echt allemaal niet zo rooskleurig. Ik vind het mijn taak om mensen daar óók bewust van te maken, want als we nou allemaal een beetje minderen (1x per week), dan kunnen we met zijn allen nog lang genieten van dit supergraan!

Maar vooruit met de geit, er hoort wel minimaal 1 recept met quinoa op mijn blog te staan. En wie ooit nog durft te beweren dat vegetarisch eten saai en smaakloos is… Try this at home!

Ingrediënten (4 personen)
– 70 pacannoten

– 200 g gorgonzola (zachte blauwschimmelkaas)
– 275 quinoa (wij aten een mix van witte, rode en zwarte quinoa)
– 200 g verse doperwten (koeling)
– 300 g tuinerwten (diepvries, ontdooid)
– 250 g cherry tomaatjes
– 250 g pitloze rode druiven
– 2 limoenen
– 4 el olijfolie
– 2 el honing
– 2 el wittewijnazijn

Bereiding
Kook de quinoa zoals aangegeven op de verpakking. Kook de erwten in 10 minuten beetgaar. Houd beide (lauw)warm. Hak de pecannoten grof. Snijd de kaas in blokjes. Halveer de tomaatjes en de druiven. Maak een dressing van limoensap, olijfolie, honing en azijn. Pak een mooie schaal en meng de (lauwwarme) quinoa met de erwten, tomaatjes en druiven. Roer hier de dressing doorheen. Garneer met de kaas en pecannoten.

Voed jezelf!

Share via email

2 Reacties

  1. Nannette
    4 april 2014

    Ik kook vaak quinoa. Het eerste wat ik alltid doe is : water koken en over de quinoa gieten. Daarna afgieten. Dit om de bittere smaak weg te halen. Daarna met koud water in bijv groentebouillon koken. 15 – 20 minuten.

    Reageer

Laat een reactie achter