Glutenvrije granola

Geschreven op apr 1, 2014 in Gezonde recepten | Geen reacties

De meeste mensen zullen niet precies weten wat granola is. Granola is een Amerikaanse benaming voor geroosterde ontbijtgranen. Zelf granola maken vermindert je inname van (geraffineerde) suiker behoorlijk. Als je gewend bent om vaak crunchy, cruesli of krokante muesli te eten althans. Allemaal namen die granola nog het meest benaderen, maar dan met een berg verborgen suiker en vetten om de boel krokant te maken. Het grote voordeel van zelf je ontbijtgranen maken, is dat je exact weet wat er ingaat en je jouw favoriete smaakcombinaties kunt samenstellen. Hieronder een recept om zelf uit te proberen. Het is wat werk, maar dan geniet je er ook des te meer van. Enjoy!

Granola klaar

Granola net uit de oven.

Granola_in_pot

Bewaar de granola in een goed afsluitbare pot.

IMG_3301

Zelfgemaakte granola is heerlijk in yoghurt en kwark.

Ingrediënten (20 porties)
– 250 g havervlokken
– 75 g hazelnoten, grof gehakt
– 75 g amandelen, grof gehakt
– 50 g pompoenpitten
– 25 g zonnebloempitten
– 2 tl kaneel
– ½ tl zout
– 3-4 el ahornsiroop (maple syrup)
– 100 g rozijnen (of cranberry’s, gedroogde abrikozen of dadels)

Bereiding
Verhit de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Meng in een kom havervloken, gehakte noten, pitten, kaneel en zout en sprenkel hier de ahornsiroop over. Verdeel het mengsel over de bakplaat en rooster ongeveer 20 minuten. Het mengsel moet goudgeel kleuren en niet donkerbruin. Neem de plaat uit de oven en meng er de rozijnen door. Laat afkoelen en bewaar in goed afsluitbare (glazen) potten.

Tips
– Als het mengsel voordat je het in de oven schuift niet genoeg ‘plakt’, kun je ervoor kiezen wat gesmolten kokosolie door het mengsel heen te mengen.
– Ook lekker om er doorheen te doen: geraspte sinaasappelschil en kokosrasp.

Laat een reactie achter