Nootgeval

Geschreven op mrt 23, 2014 in Productkennis | 1 reactie

Noten. Heerlijk. We doen ze in de kwark of yoghurt, op een broodje met geitenkaas en honing, in de havermoutpap of gewoon zo, uit het vuistje. Ja, dit klinkt toch als muziek(noten) in de oren? In de praktijk hebben wij het gebruik van noten zien toenemen afgelopen jaar. Niet zo gek, want noten zijn hartstikke gezond. Wél merken we dat nog altijd onduidelijkheid bestaat over de portiegrootte van noten. Hier leggen we je graag meer over uit. Maar eerst even wat feiten over noten op een rijtje.

almonds-1768792_1920

Voedingswaarde en gezondheid
Noten zijn echte powerfoods, ze bevatten veel gezonde vetzuren, eiwit, vitamines en mineralen. Elke nootsoort bevat zijn eigen specifieke voedingsstoffen (zie tabel 1), varieer daarom volop met alle soorten noten. Noten bevatten plantaardig eiwit en ook vezels. Amandel- en cashewnoten bevatten meer eiwit dan macademia- en pecannoten. Hazel- en macademianoten bevatten meer vezels dan bijvoorbeeld cashewnoten. En wist je dat noten naast fosfor en magnesium ook veel calcium bevatten? Amandelnoten bevatten per handje al de helft van een glas melk. Een pinda is trouwens de enige uitzondering, want dat is geen noot, maar een peulvrucht. Koop noten bij voorkeur ongezouten én ongeroosterd/ongebrand, want dat laatste betekent dat ze gewoon ordinair in het frituurvet zijn beland. Je kunt noten heel gemakkelijk zelf roosteren, door ze in een droge koekenpan op laag vuur wat aan te bakken.

Noten tabel 2

Allergie
We spreken van een allergie als het lichaam een ongunstige, immunologische reactie heeft op lichaamsvreemde eiwitten. Voor niet-immunologische reacties op voeding wordt de term intolerantie gebruikt, omdat hierbij vaak sprake is van een enzymdeficiëntie (zoals bijvoorbeeld bij lactose-intolerantie). In de meeste gevallen gaat het bij noten om een allergie.  Een allergie voor pinda’s is misschien wel de meest bekende, maar ook hazelnoot en sesamzaad zijn belangrijke voedselallergenen. Een notenallergie kan zich op verschillende manieren uiten; jeuk van de lippen en mondholte al of niet gepaard gaande met zwelling, eczeem, astma, buikklachten, (buikpijn, misselijkheid, braken en diarree) en de ernstigste vorm is een (anafylactische) shock. Heb je hooikoorts dan is de kans heel groot dat je op meerdere noten reageert. Als je een notenallergie hebt, dan zul je alle producten waarin ze verwerkt zitten moeten elimineren. Olie gemaakt van noten vormen hierop een uitzondering, mits het gaat om geraffineerde oliën. Door de intensieve bewerking ervan zijn deze oliesoorten in theorie vrij van eiwit (en sporen) en kan het lichaam er dus ook niet allergisch op reageren. Gek genoeg groeien veel mensen toch over hun voedselallergie heen. Contacteer bij verdenking op een allergie altijd een allergoloog en bezoek een gespecialiseerde diëtist.

Portiegrootte
Houd het bij een handje per dag, want noten bevatten door het hoge percentage aan vet veel kilocalorieën (kcal). Een handje is 25 gram en bevat 150-200 kcal. Pak je een combinatie van gedroogde vruchten en noten, zoals studentenhaver, dan kom je lager uit: 120 kcal per handje. Op de foto hieronder is te zien hoe klein een portie van 20 gram notenmix in werkelijkheid is. Daarnaast moeten we het aandeel van amandelmeel, kokosnootmeel, chiazaad en lijnzaad niet onderschatten. Door de opkomst van verschillende eetstijlen zoals Paleo, lowcarb en raw worden deze producten afkomstig van noten, zaden en pitten steeds meer gebruikt in zelfgebakken brood of als basis van maaltijden. Je kunt je voorstellen dat je inname aan calorieën dan flink kan oplopen.

Tip
Noten kun je ook gebruiken als vleesvervanger. Dan kun je wat meer gebruiken, namelijk 30-40 gram per persoon. Ook kun je noten natuurlijk gebruiken als tussendoortje en of als toevoeging aan een maaltijd. Lekkere combinaties zijn: cashewnoten in een roerbakgerecht. Pistachenoten in een salade. Walnoten in de havermoutpap en pecannoten in de yoghurt.

portiegrootte_noten

Een kleine portie van 20 gram noten-cranberrymix.

1 Reactie

  1. Ferry
    23 maart 2014

    Een cashewnoot is toch ook een peulvrucht. Botanisch gezien? 🙂

    Reageer

Laat een reactie achter