Week 2: so far so good

Geschreven op mrt 21, 2014 in Gezondheid | 1 reactie
Week 2: so far so good

Gister brak de 16e dag van het vasten aan. Na 2 weken geleden snipverkouden te zijn geweest en vorige week een paar dagen met koorts geveld te zijn, brak een week van herstel aan (lees: veel meer honger…). Hoe lossen we dat op? Door wat meer te eten bij mijn hoofdmaaltijden. Het voelt direct als een mislukte vastenpoging, maar ik heb besloten hier niet al te lang bij stil te staan. Wat is, dat is. Ik kon de griepepidemie klaarblijkelijk niet te baas. Een gemiddelde dag ziet er bij mij momenteel zo uit (ik geef meerdere opties):

Ontbijt:
Havermoutpap met 1 stuk fruit, extra gedroogd fruit en een lepeltje notenpasta
Magere kwark met fruit en noten, zaden en pitten
Groene smoothie met 2 gekookte eitjes

Lunch:
Maaltijdsalade en 2 sneeën speltbrood met schapenkaas
2 plakken bananenbrood met 1 stuk fruit
Kom zelfgemaakte soep met 2 rijstwafels of crackers

Diner:
Groente met een stuk kipfilet, kalkoen of vis
Een gerecht met peulvruchten
Goedgevulde omelet van 3 eieren

Tussendoor:
2 rijstwafels, een glas groentesap, wortels of komkommer, stuk fruit, handje noten, gedroogd fruit of een bakje magere kwark -op dagen dat ik train-.

Saboteren
Waar ik gelukkig helemaal geen problemen mee heb, is het links laten liggen van koffie, alcohol, chocola en eigenlijk ook alle soorten zoutjes, koekjes en snoepjes, tot de kauwgom aan toe. Mijn zwakte zit ‘m dit jaar in het niet tussendoor mogen eten. Van de ongezouten noten af moeten blijven, of van die appel met dat laagje notenpasta of nee, een handje gedroogde abrikozen…. Stuk voor stuk mijn favoriete, gezonde snacks. Na ze een paar dagen in overvloed aan maaltijden te hebben toegevoegd, heb ik besloten dat het maar eens klaar moet zijn. De boel saboteren noemen we dat. Verdorie. Ik. Doe. Het. Zelf. Dus. Ook. Weg met de overheerlijke notenpasta, weg met de lekkere noten, weg met de abrikozen. Kennelijk ben ik nu niet sterk genoeg om er vanaf te blijven.

Guilty pleasure
De afgelopen periode lees ik weer veel en ben ik zelfs weer lid geworden van de bibliotheek. Als vanzelf kijk ik ’s avonds minder naar een lichtgevend scherm en dat bevalt me uitermate goed. Ik slaap erg goed! Maar ik moet ook iets anders opbiechten, ik word al een paar dagen geteisterd door een grote obsessie. Namelijk: een witte boterham met roomboter en pure hagelslag. Zo een waarbij de roomboter tussen je tanden door komt. Dit eet ik werkelijk NOOIT en nu heb ik er zo gruwelijk veel zin in. Maar voor een goede cappuccino met een stuk zelfgebakken appeltaart zou ik mijn hand ook niet omdraaien. Mag niet. Punt.

Hoe gaat het bij jullie? Hoe kleuren jullie de maaltijdmomenten in en hebben jullie soms ook van die momenten waarbij je eigenlijk twijfelt of je niet een joker hebt verspild? Hoe dan ook, blijf sterk en pak de draad zo snel mogelijk weer op! Net als ieder ander ga je wel eens door een lastig moment heen, daarom doen we dit juist! Mijn allereerste vastentijd ging ook absoluut niet van een leien dakje en hoewel ik nu volleerd vaster zou moeten zijn, ga ook ik soms finaal de fout in. We zijn gewoon mens.

Hou vol en geniet!

1 Reactie

  1. Lenneke
    22 maart 2014

    Ik herken me helemaal in je verhaal! Het is niet moeilijk om de zoetigheid, koffie en alcohol te laten staan maar inderdaad het zijn de gezonde tussendoortjes die je aan een maaltijd toe wilt voegen omdat je toch nog wel trek hebt….
    Goed om te horen dat ook jij hier moeite mee hebt…samen staan we sterk! 😉

    Reageer

Laat een reactie achter