5 tips bij honger

Geschreven op mrt 13, 2014 in Gezondheid | 1 reactie

poster-snackatackSoms kun je zulke ongenadige trek hebben dat je de hele voorraadkast wil plunderen. Of naar de eerste beste supermarkt wil rijden om nog iets lekkers te halen. Je kunt leren omgaan met deze momenten. In deze blog geef ik wat makkelijke tips.

1. Achterhaal of je hoofd- en maaghonger hebt
Dit zijn twee heel verschillende soorten honger. Hoofdhonger is gebaseerd op gedachte zoals: ik verdien een toetje. Gedachten die de boel willen saboteren of gedachten die je hebt bij bepaald voedsel. De meeste mensen denken in “slecht” en “goed” voedsel en krijgen daarom de slechte voeding juist niet meer uit hun hoofd. De maaghonger is de fysiologische honger; onze maag gaat knorren of hij voelt leeg aan. We hoeven niet meteen naar de koelkast te rennen als dit gebeurt, maar we hoeven het ook niet te negeren als ons lichaam aangeeft nieuwe brandstof nodig te hebben.

2. Drink!
Soms kan een glas water je trek al doen wegebben. Heb je stevige trek? Probeer dan een een glas groentesap of karnemelk.

3. Wacht 20 minuten.
Verzet je zinnen, doe wat anders! Door afleiding te zoeken gaat a) de tijd sneller en word je b) niet steeds weer geconfronteerd met die gevoelens van trek. Laat los en neem afstand. Accepteer de honger voor het moment en bedenk wat het ergste is dat je kan gebeuren (dat je die zak M&M’s laat liggen…?).

4. Eet groente of fruit.
Een goede manier om te testen of je daadwerkelijk honger hebt of dat je jezelf voor de gek houdt. Doet de gedachte aan groente en fruit je geen goed? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen honger. Kan het je wel bekoren? Pak dan een stuk fruit of wat rauwkost (snoeptomaatjes, komkommer, paprika, wortel et cetera).

5. Poets je tanden. 

Kom je thuis van een feestje en ben je gewend nog even op de bank te gaan zitten? Poets je tanden alvast, want die bank koppelt je brein 9 tegen 10 aan eten. Door je tanden te poetsen gaat die behoefte vanzelf weg. Ook na je werk kan zo’n dood moment zijn of als je thuis komt van het sporten. Poets je tanden!

Wil dit alles nog niet helpen, dan heeft je lichaam waarschijnlijk echt voedingsstoffen nodig. Neem dan een bescheiden maaltijd, zoals een kom soep, 1-2 volkoren crackers met hartig beleg, een gekookt eitje, gedroogd fruit of een bakje kwark met wat fruit en noten. Voor ieder wat wils.

 

1 Reactie

  1. Vera
    16 maart 2014

    Heel goede tips! Ik betrapte me er laatst op dat ik aan de noten ging om de trek te stillen, maar in plaats van een bescheiden handje werden dat er veel meer… En dat was geen echte trek!

    Reageer

Laat een reactie achter