De regels van het vasten

Geschreven op feb 18, 2014 in Gezondheid | Geen reacties

Nog twee weken en dan is het zover… De 40 dagen vasten uitdaging! Leuk dat al zoveel mensen zich hebben aangemeld. Als je de clue van het vasten gemist hebt, kun je die hier teruglezen. Kun jij niet wachten om aan de slag te gaan? Lees hier dan alvast de regels.

foto_vastenAllereerst is het belangrijk om te weten dat:

  • Vasten GEEN DIEET is. Het kan wel een mooie start zijn om naar een vernieuwd (en beter) eetpatroon toe te werken.
  • Alles zal plaatsvinden via de sociale media (dus geen ‘fysieke’ bijeenkomsten).
  • Deelname geheel gratis is (en vrijblijvend).
  • Je tips en recepten ontvangt om je motivatie hoog te houden.
  • (Top)sporters, zwangeren en diabeten (later benoemd als de ‘speciale groep’) ook kunnen deelnemen, maar zij hun lichaam goed moeten blijven voeden. De meeste regels gelden voor iedereen, maar bij afwijkingen voor deze groep zal ik dit vermelden.

De basisregels:

  • Er wordt van 5 maart (dag na carnaval) t/m 19 april (dag voor Pasen) gevast.
  • Er zijn 6 “sjoemeldagen” (6 jokers) verwerkt in de gehele vastenperiode, wat zou betekenen dat je 6 dagen eerder klaar bent als je de sjoemeldagen niet inzet. De sjoemeldagen waren van oudsher de zondagen, op deze dagen werd het vasten even losgelaten en mocht er worden gezondigd.
  • Maximaal 4 eetmomenten per dag, dus zo min mogelijk tussendoortjes. Hier mag de speciale groep uitwijken naar 6 eetmomenten.
  • Geen koffie, alcohol, frisdrank, koek/gebak, snoep, suiker/zoetstoffen, chocolade en snacks (kortom: alle extraatjes).
  • Eet bescheiden porties; eet je niet vol tot aan je oren.
  • Probeer niet of zo min mogelijk uit eten te gaan (als je baan dit niet toelaat, dan ga je uiteraard voor de meest gezonde optie).

Opdracht:

Omdat voor iedereen de verleiding op voedingsgebied anders is, raad ik aan om jouw verboden lijst aan te scherpen, dan wel te versoepelen. Zoals ik al eerder noemde is vasten absoluut geen dieet. Ik ga je daarom ook niet vertellen of je wel of geen koolhydraten mag eten, wel of geen vlees, wel of geen brood. Doe waar jij je goed bij voelt. Weet je van jezelf dat je niet met je vingers uit de pindakaaspot kan blijven? Koop het dan niet en zet ‘m op jouw verbodenlijst.

Succes met de voorbereidingen (het opeten van je voorraadjes koek en snoep…) en alvast een hele fijne carnaval!

Laat een reactie achter