Vitamine D in de winter

Geschreven op dec 10, 2013 in Gezondheid | Geen reacties

Nu de dagen donker en kouder worden, gaan mijn gedachten terug naar mijn zomervakantie in Kroatië, waar ik elke dag vol energie mijn dag begon. Geen moeite met in slaap komen, geen moeite met wakker worden. Goed gehumeurd. Energiek. Stralende huid. Dat recept mag dan wel vakantie heten, maar ik denk dat we niet onder de kracht van de zon uitkomen. De zon levert ons grote hoeveelheden vitamine D, die onze huid voor ons aanmaakt en opslaat. Zonder dat je het in de gaten hebt, neemt het voorraadje vitamine D dat je in de zomer hebt opgebouwd in de winter langzaam af. En zo wordt het op onze breedtegraad tussen november en maart bijna onmogelijk om een goede vitamine D-status te behouden. Daar moeten we dus wat mee.

woman-591576_1920

De duizendpoot
Vitamine D is van belang voor het behoud van sterke botten en tanden. Het verhoogt de opname van calcium en fosfor uit de voeding. Het heeft een gunstige invloed op onze weerstand en is belangrijk voor de werking van onze spieren. Een echte duizendpoot die vitamine D!

Vitamine D3 of D2?
Er bestaan dus twee soorten vitamine D. De winnaar van deze twee is vitamine D3. Vitamine D3 is tot maar liefst tien maal sterker dan vitamine D2, onder meer vanwege een sterkere bindingsaffiniteit met de vitamine D-receptor. Kortom: D3 is krachtiger en effectiever dan D2.

Advies
Ga elke dag een kwartier tot een half uur naar buiten tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt. Bij laagstaande zon is de aanmaak minder: aangenomen wordt dat wanneer de lichaamsschaduw langer is dan de werkelijke lichaamslengte, de aanmaak van vitamine D verwaarloosbaar is. Dat is voor 11.00 uur en na 15.00 uur.  Zorg er daarom voor dat je in de zonloze maanden (november tot maart) een supplement slikt met vitamine D3.

Supplementen
Vaak zijn goedkope supplementen duurkoop. Tabletjes moeten op de een of andere manier volume krijgen en hiervoor zijn vulstoffen nodig. Zonder vulstoffen immers geen tablet! Vooral de goedkopere supplementen beginnen hun ingrediëntenlijst vaak met zoete vulstoffen. Voorbeelden van zulke zoete hulpstoffen zijn: sucralose, mannitol, sorbitol, xylitol en fructose. Dit zijn allemaal soorten suikers die je misschien liever niet binnen wil krijgen. Bekijk bij de aanschaf van een supplement daarom altijd de ingrediëntenlijst! Ook kindervitaminen staan bekend om hun hoge gehaltes aan deze toegevoegde suikers en zoetstoffen. Enkele goede merken zijn: New Care, Flinndal, Orthica, Virtuoos en Solgar.

Vitamine D uit je voeding

vitamine-d

Eieren en roomboter bevatten van nature een beetje vitamine D. Aan halvarine en margarine wordt in Nederland extra vitamine D toegevoegd. Maar vette vis is (na zonlicht) de beste bron van vitamine D. Vette vis zijn onder andere: makreel, haring, zalm, paling, sardines en ansjovis. Let bij de aankoop van vis wel altijd op het MSC keurmerk. Producten met dit keurmerk garanderen dat deze vis op duurzame wijze is gevangen (meer info vind je op Goede Vis).

En nu ga ik wat natuurlijke vitamine D opdoen, lekker naar buiten zónder handschoenen en muts. Want niets kan op tegen een portie natuurlijke vitamine D!

Klik hier voor een lekker recept met vitamine D.

Deze blog verscheen ook al eerder op WomenOn.

Laat een reactie achter